L'objectiu bàsic consistix a oferir un marc d'estudi que permeta reflexionar sobre el caràcter complex i interactiu de la construcció del coneixement, els seus efectes i límits en l'activitat psicològica del subjecte, seguint les propostes de la investigació en la disciplina, així com establir les ferramentes teòriques i metodològiques fonamentals que possibiliten la comprensió de l'articulació del pensament en el si dels processos psicològics.
De manera més específica, al finalitzar el curs els alumnes sabran respondre a les qüestions generals: Què és el pensament? i En què consistix l'activitat de pensar?; així com a les qüestions concretes que es deriven de les anteriors: De què està constituït el pensament?, Com s'estudia el pensament?, Com apareix el pensament? i Com es produeïx?
-Competències específiques de la matèria (amb relació als continguts de la matèria):
Els estudiants han d'adquirir unes sèrie de competències a través de l'aprenentatge d'esta assignatura. Aqustes habilitats i/o capacitats estan orientades que l'alumne siga capaç de descriure, mesurar i aplicar variables i processos psicològics relacionats amb la Psicologia del Pensament. Òbviament, en alguns casos, les destreses o competències que es proposen no són exclusives d'aquesta assignatura sinó que són comuns a la resta de matèries a cursar en la titulació.
Competència 1ª: Descriure la metodologia de treball dels estudis sobre la Psicologia del Pensament.
Competència 2ª: Argumentar l'origen filogenètic i ontogenètic del pensament humà.
Competència 3ª: Especificar les distintes representacions mentals.
Competència 4ª: Analitzar i distingir els diferents tipus de raonament humà i solució de problemes.
Competència 5ª: Adaptar els conceptes teòrics adquirits al raonament humà quotidià.
Competència 6ª: Definir les funcions, característiques i limitacions dels distints models teòrics de la Psicologia del Pensament.
Competència 7ª: Adquirir els coneixements sobre Psicologia del Pensament necessaris per a la seua utilització en diferents àmbits aplicats (educatiu, clínic, …).
Competència 8ª: Descriure i mesurar les variables més rellevants en la Psicologia del Pensament.
Competència 9ª: Identificar els problemes més rellevants plantejats en l'àrea dels processos de pensament.
Competències transversals/genèriques
Competència 1ª: Pensament crític i creatiu, amb capacitat d'indagar i adoptar un enfocament científic i ètic
Competència 2ª: Capacitat d'anàlisi crítica i síntesi
Competència 3ª: Capacitat i interès per l'aprenentatge autònom
Competència 4ª: Saber contribuir al treball en equip
Competències específiques: Cognitives (saber)
Competència 1ª: Conéixer la metodologia i terminologia pròpia de la Ciència Cognitiva
Competència 2ª: Capacitat per a delimitar el problema d'investigació i buscar la informació rellevant
Competència 3ª: Comprendre i valorar críticament les produccions científiques que sustenten el desenvolupament professional de la Psicologia
Competències específiques: Procedimentals/Instrumentals (saber fer)
Competència 1ª: Saber comunicar els resultats de la investigació cognitiva
Competència 2ª:Buscar i utilitzar les fonts d'informació i documentació en l'àmbit psicologia cognitiva.
Competències específiques: Actitudinals (ser)
Competència 1ª: Interés per l'aprenentatge, l’estar al dia i la formació contínua
Competència 2ª: Saber contribuir al treball en equip
Competència 3ª: Tindre la capacitat de discutir i valorar el propi treball
Competència 4ª: Fomentar una actitud positiva cap a la Ciència i la investigació científica.
Competència 5ª: Desenvolupar un compromís i sentit ètic en la investigació científica
Per a aconseguir estos objectius és necessari que l'alumne posseïsca, comprenga i domine els coneixements arreplegats en el temari de l'assignatura