La metodologia d'ensenyament-aprenentatge combinarà de manera integrada l'exposició magistral dels continguts de la matèria amb les activitats i exercicis fora i dins de l'aula, a fi d'introduir-se en l'anàlisi sociològica de la realitat.

El manual de referència central serà el llibre de Cinta Espuny i Núria Rodriguez, Introducció a la Sociologia, La Busca 2005, complementant-lo amb el de A. Giddens, Sociologia, Madrid, Alianza. Puntualment s'utilitzaran altres materials que apareixen arreplegats en la Bibliografia de la Guia Acadèmica. A més, és convenient que l'alumne consulte bibliografia adicional quan tinga dubtes.

En les exposicions, el professor se servirà de presentacions o transparències que projectarà en classe. El contingut de les esmentades presentacions estarà a disposició de l'alumnat en l'Aula Virtual (AV) y la OCW abans de la classe corresponent. (A l’AV es pot entrar de vàries formes: una d’elles es a través de la de l’aplicación del correu; altra es a través de la adreça electrónica http://aulavirtual.uv.es, amb el usuari de correu i contrasenya facilitades per la Universitat de València).

Les transparències pretenen servir d'il·lustració i esquematització del contingut, així com de contingut complementari al material bibliogràfic abans assenyalat, i per açò mateix no es considera suficient per a superar la matèria per si mateix.


ACTIVITATS PRÀCTIQUES
Les activitats pràctiques tenen una referència directa amb la base teòrica del programa de l’assignatura però de manera aplicada. El llistat global d’activitats es trova a l’AV.

La part pràctica es desenvoluparà en dues formes. La primera consistirá en la realització d'activitats en classe, que generalment es faran en grups o en el grup total. Aquestes activitats seran variades. Entre d'altres, estarán:

- la lectura, exposició i/o comentari de textos i/o vídeos, notícies d'actualitat,
- posades en comú i debats i dinàmiques de grup
- elaboració grupal de termes
- búsqueda i representació gràfica de dades estadístiques
- confecció de mapes conceptuals (*)

(*) Un mapa conceptual es una mena d’esquema en el que es reforça la dimensió gràfica i relacional. En l'Aula Virtual es poden trobar unes orientacions per a la realització de mapes conceptuals. Estos poden realitzar-se, bé a mà, bé a ordinador. Per a això hi ha programes informàtics, que es poden descarregar gratuïtament (C Maps Tools) http://cmap.ihmc.us/download/.
Aquestes activitats s'entregaran al final de la classe en què es realitzen, amb el nom dels participants, si així es demana i és adient.
En este apartat també es contemplarà les intervencions de l'alumnat en classe amb les seues preguntes, reflexions, i comentaris.
La segona modalitat serà la realització individual (en cas que no siga a títol individual, s'especificaria) de treballs, a elaborar fora de l'aula (casa, biblioteca, lloc d'estudi...). Aquest treballs consistiran bàsicament en respondre una sèrie de qüestions sobre textos, sobre pel•lícules o sobre documentals (visionats prèviament a l'aula). O inclús fer-ne algun mapa conceptual.

Este tipus d'activitats s'entregaran al professor, en la mesura que es puga, en el termini d'una o dos setmanes després del plantejament en classe de l'activitat. L'entrega després de la data establida suposarà una xicoteta, però progressiva penalització. La data màxima d'entrega d’aquestes activitats serà el dia 11 de gener de 2011. Després d'eixa data no s'acceptarà l'entrega de treballs per a la primera convocatòria, quedant pendent la seua avaluación per a juny.

El nombre total de pràctiques que es planteja realitzar al llarg del curs és de 10. Encara que no es fixa un nombre mínim de pràctiques a entregar, és recomanable entregar el màxim possible. El requisit és arrivar a l’aprovat en el conjunt d’aquelles que es lliuren. Cada activitat tindrà un valor real de entre 0,6 i 0,4 punts, segons la seua extensió i nivell de dificultat.
L'entrega de este tipus de treballs es farà a través de l'aplicació corresponent de l'Aula Virtual (“Activitats”) (i excepcionalment, a través del correu o en mà). Si per a fer alguna activitat material addicional este es trobaria en la carpeta “Materials” a la pestanya “Recursos”.
Per trobar i enviar les activitats a través de l’AV cal que:

1. Entrem a la nostra Aula Virtual (http://correu.uv.es o http://aulavirtual.uv.es)
2. Anar al curs de Sociologia General
3. Obrim la pestanya “TASQUES”
4. Des de la pantalla que es té davant on apareixen numerades les pràctiques, l’alumne/a es podrá descarregaral seu ordinador el document sencer on es planteja la pràctica
5. Per a enviar-la al profesor, cal pujar la pràctica, punxant en la tercera columna del bloc esquerre on diu. “ENVIAR RESPOSTA”, triant el número de pràctica de que es tracte i localitzant-la al seu ordinador, com si es tractes d’adjuntar un document.(Podeu buscar més informació a les vostres dubtes en l'AJUDA de l'Aula Virtual, situada en la part superior dreta de la finestra o consultar a les tutories).

Als treballs és preceptiu posar el dades identificatius del alumne en l’encapçalament. Per a tal fin es proposa el següent model:

Nom i cognoms de l’alumne/a
Número i títol de l’activitat
Data en que es lliura
ASSIGNATURA-GRUP

 

Cal advertir que no es corregiran treballs anònims. Aquells alumnes que no puguen assistir regularment a les classes hauran de tindre en compte lliurar les practiques periòdicament (a excepció dels que no puga fer per la forma en que estan plantejades). Les pràctiques s'avaluaràn bàsicament atenent als següent set criteris:

a) la realització del que es demana en les qüestions
b) l'aplicació dels continguts, conceptes i lèxic del tema
c) la qualitat i correcció en el treball (absència de d’errades ortogràfiques)
d) la seua originalitat, per tant, realitzat pel mateix alumne/a
e) fer ús d’una redacció adequada.
f) no excedir-se sense justificació en l’extensió del treball
g) L’interés mostrat pel debat al voltant de la qüestió plantejada durant la sessió a l’aula.
Durant la realització de les pràctiques l'alumnat podrà consultar amb el professor els dubtes i sol·licitar-li orientació, bé en horari de tutoria, bé a través del correu electrònic. Exactament igual que per a la comprensió dels continguts, la preparació de l'examen, l'elaboració dels mapes conceptuals o la preparació d'exposicions, així com per a qualsevol altra qüestió que puga sorgir.

En les activitats pràctiques (com en l'examen) es sancionarà la còpia. El plagi en part o la totalitat dels treballs escrits suposarà una qualificació de fins a zero punts en la pràctica corresponent. Per açò mateix, es recomana  a l'alumne/a que si utilitza altres fonts per a mostrar, reforçar o rebatre la seua exposició, s'haurà de citar adequadament la font, indicant el seu origen (per exemple, amb una nota a peu de pàgina). Els treballs pràctics, com l'examen, es poden redactar en castellà o en valencià.

TEMPS D'APRENENTATGE
El temps d’aprenentatge total s’estima en 150 hores (6 crèdits x 25 hores d’esforç d’aprenentatge per crèdit ECTS). La distribució segons tipus d'activitats en hores/crèdits ECTS seria com es detalla tot seguit:

VOLUM DE TREBALL

 
Assistència a classes teorico-pràctiques (4 hores/setmana * 14 setmanes) 56
Elaboració de treballs pràctics de classe (2 hores/setmana * 14 setmanes) 28
Estudi i preparacions de classes (1,5 hores/setmana * 14 setmanes) 21
Estudi i preparació d’examens (2,5 hores/setmana * 14 setmanes) 35
Realització d’examens (curs) 3
Assitència a tutories (curs) 2
Assistència a Seminaris i conferències (curs) 5
TOTAL DEL VOLUM DE TREBALL 150