Guia acadèmica
CONTINGUTS GENERALS
A través del programa teoric-prà ctic es realitza un recorregut pels principals nuclis teòrics i metodològics que al llarg de la història han conformat la investigació en Psicologia del pensament. El desenvolupament temà tic i prà ctic reflexa els principals problemes i aportacions psicològiques (representació, categorització, comprensió, raonament i solució de problemes), abordats des de diversos enfocaments i tractaments, situant el pensament en la complexitat del sistema cognitiu a partir de les anà lisis actuals de la Psicologia cognitiva.
I PENSAMENT: EVOLUCIÓ I CONSTRUCCIÓ
1-Introducció a la Psicologia del Pensament. Activitat Psicològica, coneixement i processos cognitius. Factors que influixen en la cognició, perspectiva biopsicosocial: l'evolució del pensament; motivació, emoció i pensament; pensament, subjecte i cultura.
2- Aproximació històrica a l'estudi del pensament. Enfocaments teòrics clà ssics: estructuralisme, gestalt i conductisme. Perspectiva cognitiva: el processament d'informació. Models actuals: metacognició i teoria de la ment.
3- Pensament i construcció del coneixement. Pensament i desenvolupament cognitiu: la perspectiva de Piaget I la seua evolució. Pensament i Llenguatge: l'aportació de Vygotsky. Pensament i acció : J. Bruner i les modalitats del pensament.
II REPRESENTACIÓ
4- Representació mental. Les imatges. Funcionalitat cognitiva. Posicions teòriques. La hipòtesi dual. L'estudi de la imatge Els Mapes cognitius . Representació i Coneixement espacial. Evolució històrica. Anà lisi del concepte: la metà fora del mapa. Propietats generals dels mapes cognitius. Els formats de la ment: evolució històrica dels models de representació. La polèmica al voltant de les representacions mentals: imatge versus proposició
5-Conceptes i categories. Funcionalitat de la categorització humana. Determinants de la categorització Representacions conceptuals. L'estudi dels conceptes: La perspectiva clà ssica. Models actuals: la concepció prototÃpica. Estructura de les categories. Principis de la categorització. Categories bà siques, tipicitat i prototips. Organització i Similitud. Similitud no literal: Metà fora i cognició. Funcionalitat de la metà fora.
6- Esquemes cognitius. CaracterÃstiques dels esquemes. Funcionalitat: comprensió, memòria, acció i identitat. Marcs. Guions. Esquemes socials: Autoesquemes i esquema de gènere
III RAONAMENT I SOLUCIÓ DE PROBLEMES
7- Raonament humà . Evolució del seu estudi. Perspectives actuals: enfocament componencial, regles, esquemes i heurÃstics. Els models mentals. Raonament informal o quotidià . Perspectives teòriques.
8-Raonament deductiu. El sil·logisme categorial. Errors en tasques de raonament sil·logÃstic. Raonament Condicional. Les tasques de selecció de Wason. El raonament contrafà ctic. Mecanismes i determinants.
9-Raonament Inductiu. Predicció i probabilitat: estadÃstics i heurÃstics. Representativitat. Accessibilitat. Ajust i Ancoratge. Correlació il·lusòria. Probabilitat i optimisme no realista. Causalitat i caires en l'anà lisi causal.
10- Resolució de problemes. Fases en la resolució de problemes. Tipus de problemes: de transformació, d'inducció d'estructures i d'ordenació. Problemes socials. Presa de decisions. Pensament creatiu. Pensament convergent i divergent. Enfocaments teòrics i evolució dels estudis sobre creativitat. La perspectiva del processament de la informació.
Programa de Prà ctiques
El desenvolupament de les classes girarà entorn de l'aplicació prà ctica d'alguns dels nuclis conceptuals fonamentals en la investigació de la Psicologia del pensament.
Prà ctica 1: Categories, conceptes i tipicitat.
Prà ctica 2: Tasques de Selecció.
Prà ctica 3: HeurÃstics.
Prà ctica 4: Raonament contrafà ctic.
Prà ctica 5: Pensaments deformats.
Dates: el calendari de realització s'indicarà en les classes de teoria